![]() |
Tillbaka till kursidan |
Referenslitteratur2010Ladda ner Referenslitteratur för året 2011 som PDF här 2010 Sofia: Hammarlund, C-O. Bearbetande samtal - krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering. 2001 En välskriven bok som är användbar i många olika sammanhang. Jag rekommenderar den verkligen! Övreeide, H. Samtal med barn - metodiska samtal med barn i svåra livssituationer. 2001 En bok som kommer till nytta för de som kommer arbeta och möta barn i svåra situationer. Övreeide använder sig av många exempel vilket gör det lättare för läsaren att ta till sig innehållet. Angelica Kommunikation och motivation i möten och samtal - Desirée le Grand Ask Intressant bok, lättläst. Rekommenderar den till personer som vill lära sig mer om olika personligheter. Så blir svåra samtal enklare, på jobbet, hemma, bland vännerna - Anne Dickson Tar upp olika exempel på samtal som kan inträffa i olika sammanhang. Boken var intressant att läsa, men den var svår att analysera. Marie Motiverande samtal, William R Miller & Stephen Rollnick Utgivare: Den svenska kriminalvården, 2002. Boken handlar om "hur man hjälper människor att bli villiga, kunniga och redo att genomföra förändringar som förbättrar kvaliteten i deras liv". Empatisk kommunikation- Giraffspråket i pedagogiken, Bodil Weirsö Utgivare: Lund: Studentlitteratur, 2004 Boken handlar om "Giraffspråket", som är ett praktiskt kommunikationsredskap, vars syfte är att få personer att djupgående reflektera över egna och andras reaktioner. Självkänsla nu! Din personliga coach visar hur, Mia Törnblom. Utgivare: Stockholm: Bokförlaget Forum AB, 2005 Författaren beskriver hur vi kan stärka självkänslan och bli medvetna om den egna personlighetens värde. Hon visar också hur jag kan göra min egen handlingsplan med mina egna mål och hur jag kan få kontroll, trygghet och ökad motivation. Jessica Svåra samtal, Douglas Stone, Bruce Patton, Sheila Heen. Intressant bok, men tyckte att den blev lite tråkig och långsam då det är mycket berättelser inte den. Tyckte att det blev mycket upprepningar. Samtalet med känslomässig intelligens, Hilmar TH Hilmarsson. En bok jag verkligen kan rekommendera, lätt läst och intressant och har ett stort innehåll. Frida ”Bearbetande samtal: krisstöd, debriefing, stress- och konflikthantering” Författare: Claes-Otto Hammarlund Min kommentar kort om boken: Intressant och nyttig, men fångade ändå inte riktigt mitt intresse och engagemang helt till hundra procent. Kanske för att han diskuterar tro en del, något som jag personligen inte tyckte var nödvändigt. ”Svåra samtal: hur man pratar om det som betyder mest” Författare: Douglas Stone, Bruce Patton, Sheila Heen Min kommentar kort om boken: Denna bok tyckte jag var riktigt bra, den bästa jag läst om att hantera obehagliga samtal och konflikter. Den kändes riktigt relevant och givande och fångade mitt intresse från pärm till pärm. Evelina Nilzon R, K (2004): Att vara mentor, om coachning på jobbet. Bokförlaget Kommunlitteratur, Falköping. Absolut inte läsvärd. Mina förväntningar på boken var att få praktiska enkla verktyg om hur jag skulle kunna använda mig av mentorskap på arenan arbetsplatsen men tycker mest att boken “slänger” sig med olika begrepp och fokuserar för mycket på ledarskap. Gjerde, S (2004): Coaching, vad - varför -hur. Studenlitteratur, Lund. En mycket läsvärd bok som tar upp de teoretiska grunderna till coachning. Boken lyfter även upp problematiken och skillnaden mellan coachning och menorskap. Denna bok ger en bra bakgrund teoretiskt men också fantastiskt bra tankesätt och redskap. Det är en bok som man vill fortsätta läsa men som man också vill förvara i sin bokhylla för att kunna ta fram och kika i emellanåt. Sandberg, A-K (2007): Mentorskap i praktiken, så gör du för att lyckas. Grahns Tryckeri AB, Lund. Absolut en läsvärd bok som utgår mer från näringslivet än från vetenskapliga grunder. Den lyfter framförallt upp förväntningar på mentorskapet och relationen mellan adept och mentor. Boken är ett bra komplement till; Coaching av Gjerde (2004). Jenny Svåra medarbetarsamtal – En handbok för chefer (2005) Å-M. Fellinger, ScandBook, Falun (186 sidor) och Svåra samtal – Hur man pratar om det som betyder mest (1999) D. Stone, B. Patton, S. Heen, Egmont Richter AB, Falun (327 sidor). De handlar båda två om svåra samtal och hur man kan agera i olika situationer. Den första boken var väldigt givande och nyttig att läsa, den rekommenderas! Den tar upp konkreta situationer som kan vara svåra och hur man då bör agera som chef. Några exempel på svåra situationer som boken tar upp är då man som chef ska: framföra kritik, ge negativa besked, omplacera eller säga upp, hantera konflikter, ta reda på vad som orsakar dåliga arbetsprestationer (t.ex. alkoholproblem eller andra missbruksproblem) och hålla utvecklingssamtal. Den första boken är praktisk med många bra, konkreta exempel och förslag medan den andra boken är mer teoretisk. Camilla Handbok i föräldrasamtal. Fred Görel Just stöd och inspiration till föräldrasamtal efterlyses av många som arbetar med barn. Den här boken är i första hand en handbok för lärare, men är användbar i många andra situationer som gäller föräldrakontakter. Boken visar idéer om hur system kan bli praktiska verktyg i vardagsarbete kring ett mänskligt samspel. Det finns många olika modeller för samtal, men det finns förstås inte något perfekt samtal anser Fred. Det finns alltså inget facit för hur ett samtal ska vara. Men i boken med titeln ”Handbok i föräldrasamtal” ges en hel del metoder och knep vid olika komplicerade situationer som kan uppstå vid ett samtal. Betydelsefulla metoder som kan vara till hjälp i olika professionella samtals situationer. Samtal mellan hem och skola. Adelswärd Viveka, Evaldsson Ann - Carita, Reimers Eva Boken med titeln ”samtal mellan hem och skola” bygger på samtal mellan föräldrar, lärare och elever från mellanstadiet som spelats in och analyserats. Författarna ger en bild av hur samtalen gestaltar sig och diskuterar vad som styr deras form och innehåll. Utvecklingssamtalet är en mycket viktig del av samarbetet mellan hem och skola. Det har skrivits mycket om hur just dessa samtal bör utformas, samtidigt är det intressant att vi fortfarande vet väldigt lite om hur utvecklingssamtal genomförs i praktiken. Hur säger jag obehagliga saker på ett sådant sätt att människor inte blir arga på mig? Fred anser att linda in budskap är naturligt. Hon menar att det personen hoppas på är att budskapet ska tas emot på ett bättre sätt då. Men för det mesta fungerar inte den strategin. Tvärtom, många blir mer upprörda när man lindar in det obehagliga budskapet. Adelswärd m.fl har som åsikt att diffusa budskap kan vara en grogrund för ilska och sårande känslor hos föräldern. Ord som kanske, lite eller ibland är inte till någon hjälp då läraren vill att föräldern ska höra absolut, ofta och mycket. Som sändare och mottagare har vi avsikter med det vi säger och gör. Kommunikation är ett redskap för kontakt, påverkan och utveckling. I dagens skola betonas, förutom samarbete mellan kolleger, personal och elever, vikten av en fungerande kommunikation mellan hem och skola. Vilken effekt som redskapet ger beror på hur vi använder det. Två väldigt intressanta och användbara böcker som jag kommer att få användning av i mitt kommande yrke som lärare. Många av de tips och verktyg som Fred tar upp är mycket intressanta och kan vara väldigt komplext att samtala om. Hennes utgångspunkter i boken är väl kända situationer som uppstår i arbetet med människor. Adelswärd m.fl ger perspektiv vikten av ett gott samarbete mellan hem och skola, vilket de enligt forskning och erfarenhet tolkat gynnar eleven. Intressant är att trots forskning som bedrivits har många dålig uppfattning kring hur föräldrasamtal bedrivs i praktiken. Emma An Introduction to Counselling. Författaren heter John McLeod. Boken ger en överblick av hur det är att arbeta som vägledare/psykolog och presenterar även en rad olika teorier och synsätt som kan användas i praktiken. Jag anser att boken ger en bra insikt i hur man på bästa sätt skall föra ett utvecklings eller medarbetarsamtal och mycket av det som tas upp i boken kan man använda i en rad olika professioner utöver psykolog så jag rekommenderar verkligen denna bok. Den är skriven på engelska men det är ganska lätt engelska så det är inga problem att förstå den. Susanne Andersen, T. (2003). Reflekterande processer. Bokförlaget Mareld: Stockholm. Hellsten, T. (2004). Medmänniskan. Bokförlaget Cordia: Örebro. Naroskin, P. (2002). Nyttan av att tala högt med sig själv. Bokförlaget Blombergs: Stockholm. Ledord: möte, integritet, gräns, självkänsla, självförtroende, styrfart, närvarande. Jag har valt att läsa om vad rollen som samtalsledare innebär. Några tankar är att studera sitt eget arbete och sitt eget tänkande och de grundläggande antaganden som hör ihop med det. Att ställa sig frågan Hur möta en annan människa? Denna fråga leder till Hur möta sig själv? Det finns oändligt många sätt att låtsas mötas och slippa bli personlig. Man kan gömma sig bakom en yrkesmantel utan att vara närvarande med sig själv. Litteraturen tar upp begreppet integritet ur tre olika perspektiv. Författarna beskriver vikten av att ta hand om sig själv – annars kan jag inte möta andra. Jag tycker böckerna är intressanta. De ger mig tankar till reflektion i mitt liv och ökar min medvetenhet av vad rollen som samtalsledare kan innebära. Angelica Svikna Barn av Kari Killén Handlar om barn som far illa, hur man upptäcker det, vilka former som kan förekomma och vad som kan ligga bakom. Jag anser att det här är en bok man BÖR läsa om man har ett yrke där man kommer i kontakt med barn. Den är enkel att läsa och genom olika exempel om situationer får man en ökad förståelse för det boken tar upp. En bok att sträckläsa likaväl som att ha som uppslagsbok! Eva Ledning av organisationer ideella föreningar och folkrörelse av Bertil Lindberg Författaren bekräftar i inledningen av boken, den upptäckt jag själv gjort i mitt sökande efter passande litteratur; nämligen bristen på litteratur som handlar om ideella organisationer och föreningsliv. Tyvärr finns inget att läsa om personalvård eller management området vilket var vad jag hoppades finna i denna bok. Bertil Lindbergs (1999) bok var den enda som jag kunde tänka mig passa för denna fördjupningsuppgift. Mitt val av bok är en besvikelse om man vill finna material för att göra en bra analys om kommunikation. Däremot är boken en handbok i hur man agerar utifrån styrelsens olika roller. Bearbetande samtal av Claes-Otto Hammarlund Jag blev rekommenderad boken Bearbetande samtal av Claes-Otto Hammarlund (2001) vilket jag är tacksam för. Det är en komplett bok och den största behållningen är att den är konkret. Konkret i det skrivna men framför allt för att det finns flera bilagor med användbara handlingsplaner för hur man utför krissamtal. I boken avhandlas sorg och förlust, krishjälp, den traumatiska krisen, krisintervention och även konflikthantering. I ett kapitel i boken finns ett mycket uttömmande kapitel om temat stress. Här kan man läsa om alla nyanser av stress; allt ifrån små tendenser till stress till traumatisk stress. Dessutom har författaren svar på hur man kan behandlas eller behandla sig själv mot alla nivåer av utmattning. Malin Författare: Gallego, Ruben Titel: Vitt på svart Förlag: Lettland; Preses Nams (2005) Biografin ”Vitt på svart” utspelar sig i forna Sovjetunionen under 1970-talet. Författaren föds på Kremlkliniken i Moskva med en CP-skada. I 18 månader lever Ruben med sin mor på en klinik. Därefter förs Ruben bort. Boken är en berättelse om hur Ruben flyttades runt på olika barnhem och institutioner för handikappade barn i Ryssland samt hur han 1990 lyckades fly och senare återförenas med sin mamma. Boken kan utgöra viktig kunskap för studenter och verksamma inom bland annat socialtjänst, barnomsorg och/eller hälso- och sjukvård för en ökad kunskap och förståelse kring barnperspektivet vid omhändertagande av barn och unga vuxna. Författare: Pelzer, Dave Titel: Pojken som överlevde Förlag: Danmark; Norhaven Paperback A/S (2004) Självbiografin om ”Pojken som överlevde” är den sista av ”pojkentrilogin” och skildrar svårigheterna med att skapa ett eget liv på egna villkor för individer som bär på svåra traumatiska erfarenheter. Dave utsattes framförallt av sin psykiskt sjuka mor för systematisk misshandel under större delen av barndomen. I ”Pojken som överlevde” får läsaren en inblick i konsekvenserna av traumatiserade erfarenheter och hur dessa påverkar upp i vuxen ålder. Boken vänder sig till den som är intresserad av frågor kring barnmisshandel Sinnica ”Bearbetande samtal” av Carl-Otto Hammarlund En bok som tar upp flera aspekter omkring kriser, sorg och förlust, krisinterventioner, krishjälp, stress och stresshantering samt konflikthantering. Detta är en mycket läsvärd bok både i ur ett professionellt och ett privat perspektiv. Den handlar om bemötande och hur man kan på olika sätt hjälpa medmänniskor när sorgliga eller traumatiska händelser inträffar. ”Älskling” av Pia Hintze En relationsroman där man får en tydlig blid av hur kommunikation kan hjälpa eller stjälpa i en relation beroende på om den fungerar eller inte. Samt hur det går att förändra sättet att kommunicera om förutsättningar finns. Exempelvis genom att söka hjälp av familjeterapeuter, men framför allt att vilja och orken finns att arbeta sig igenom en jobbig process för att hitta ett nytt konstruktivt sätt att fungera som leder till respekt för varandra i relationen. Emma Medarbetarsamtal och lönesamtal- Så går det till, 2010, HUMAN RESOURCES. En bok som översiktiligt beskriver hur man håller medarbetar och lönesamtal. Det finns flera användbara mallar och checklistor. Hitta styrkorna- samtal som stärker medarbetarna, 2010, John Steinberg. Beskriver hur man kan fokusera på att hitta sina egna och sina medarbetares styrkor genom medarbetarsamtal. Genom detta ska man utveckla individerna och organisationen. Bra bok, finns här konkreta frågor man kan använda sig av. Bearbetande samtal, 2001, Claes-Otto Hammarlund Här finns olika metoder man kan använda vid krisstöd, kris och konflikthantering samt modeller för att hantera psykisk stress. Har bara läst översiktligt eftersom boken inte är till så stor hjälp för mig som personalvetare. Helen Motivationshöjande samtal i skolan av Mikael Lundgren & Kent Lökholm Jag tyckte det var en mycket bra och intressant bok. Det fanns värdefulla tips och tillvägagångssätt för hur man kan samtala med elever och deras föräldrar i skolans värld. Motiverande samtal MI av Tom Barth & Christina Näsholm Det var också en bra bok. Lätt och överskådlig information angående samtalsmetoden MI (Motivational Interviewing), samma metod som man utgick från i ovanstående bok. Man blir riktigt sugen på att läsa mer om den samtalsmetoden. Samtal för förändring av Gunnel Lindh & Hans Olof Lisper Denhär boken hade en inriktning som inte riktigt överensstämde med min fördjupningsinriktning. Men jag kunde ta till mig en del matnyttigt i alla fall. Det var intressant läsning. Myten om moroten av Stefan Boethius & Martin Ehdin En jätte-lättläst bok, som först bara verkade enkel och banal. Men den hade ett mycket bra budskap, om inre och yttre motivation som riktigt har etsat sig in i mitt minne. Professionell vägledning av Kerstin Hägg & Svea Maria Kuoppa Det var i den boken jag fick inspiration till mitt fördjupningsarbete. En bra och inspirerande bok. Marie 1. Motiverande samtal, William R Miller & Stephen Rollnick Utgivare: Den svenska kriminalvården, 2002. Boken handlar om "hur man hjälper människor att bli villiga, kunniga och redo att genomföra förändringar som förbättrar kvaliteten i deras liv". 2. Empatisk kommunikation- Giraffspråket i pedagogiken, Bodil Weirsö Utgivare: Lund: Studentlitteratur, 2004 Boken handlar om "Giraffspråket", som är ett praktiskt kommunikationsredskap, vars syfte är att få personer att djupgående reflektera över egna och andras reaktioner. 3. Självkänsla nu! Din personliga coach visar hur, Mia Törnblom. Utgivare: Stockholm: Bokförlaget Forum AB, 2005 Författaren beskriver hur vi kan stärka självkänslan och bli medvetna om den egna personlighetens värde. Hon visar också hur jag kan göra min egen handlingsplan med mina egna mål och hur jag kan få kontroll, trygghet och ökad motivation. Katrin Jag läste "The treatment of eating disorder, a clinical handbook" av Carlos M. Grilo och James E. Mitchell. Jag tyckte den var väldigt bra. Den gick igenom anorexia, bulimi, hettsätning, ätstörning utan närmare specifikation och störd kroppsbild. Symptom beskrevs och olika behandlings alternativ gicks igenom, som t.ex KBT, kognitiv terapi, familje-terapi. Den gav råd och stöd för de som är familj och nära vänner till någon som är sjuk. Boken var inte så svårläst även om den var på engelska. Den var mycket bra upplagd, kapitlena kom i bra ordning. Jag tyckte de beskrev sjukdomen väl och jag fick en djupare förståelse. Något som hade kunnat varit intressant att ha med mer av skulle varit hur de sjuka tänker psykologiskt. Mer hur de tänker och känner. men som sagt "overall" var boken mycket bra. Patrik Som jag nämnde på nätseminariet så har jag läst boken ”Katastrofpsykologi” av Atle Dyregrov. Boken har bitvis varit förhållandevis lättläst för mig då en del avsnitt är bekanta utifrån mina egna erfarenheter samtidigt som andra områden varit helt nya och därför bidragit till en läsutmaning. Jag har arbetat lite med avlastnings-, och debriefingsamtal tidigare och förvånansvärt nog så fanns inte Dyregrovs bok bland kurslitteraturen. De samtal som jag genomfört har varit med egen personal och tillsammans med ytterligare en samtalsledare. Det som tilltalar mig med Dyregrovs bok är det faktum att han lyfter in många praktiska exempel i boken såsom olyckor på oljeriggar, i fabriker, i trafiken mm. Genom att skriva såsom han gör blir boken levande och behaglig att ta till sig. Det finns två saker som jag särskilt tycker om med boken och det första är kapitlen som handlar om barn. Anledningen till detta är att jag själv upplevt egna svårigheter med att bemöta barn som varit med om traumatiska händelser. Händelserna kan vara sådana som skett på en plats som jag som polis kommer till eller sådana som hänt i ett invandrat barns hemland. Genom boken har jag fått upp ögonen för företeelser som kan vara värda att ta med mig men också fått uppslag vad gäller verktyg i arbetet med barn. Ett exempel på detta är huruvida ett barn ska närvara vid sin förälders begravning eller inte och det bland flera ämnen är sådant som Dyregrov resonerar kring . Den andra saken som tilltalar mig särskilt med boken är de förslag till katastrofplaner vilka redovisas i slutet. Sedda som förslag kan de utgöra en grund för att skapa egna dokument med en personlig prägel utifrån det egna verksamhetsområdet eftersom de i den form som de är skrivna i huvudsak riktar sig till skolan. Sammanfattningsvis är boken klart läsvärd, och jag önskar att jag hade läst den tidigare än vad jag nu gjort då den innehåller många värdefulla lärdomar som jag tidigare nämnt. Linda Gillian Butler ,Fri från blyghet och social fobi med kognitiv beteendeterapi, (1999) En självhjälpsbok som reder ut vad social fobi innebär, vad det beror på och vad man kan göra åt det. Tycker boken var intressant och välformulerad då den riktar sig till enskilda personer som har problem med social fobi och vill få hjälp, samt till personer som bara vill veta mer. Boken avslutas med ett självhjälps program som på enkla medel visar läsaren hur man kan bekämpa sin sociala fobi. Robert L. Leahy, Bli av med din oro med kognitiv beteendeterapi, (2005) Också denna bok en form av självhjälpsbok som hjälper läsaren att få insikt om vad oro innebär och hur man kan lära sig att behärska sin oro. Boken visar många modeller för hur oro skapas och hur det kan utvecklas, för att även ta upp olika självhjälpsprgram för läsaren som behöver hjälp inom detta. Melanie Fennell, Höj din självkänsla med kognitiv beteendeterapi, (1999) Boken tar upp vad självkänsla innebär. Största delen av boken visar hur man kan övervinna låg självkänsla genom olika metoder. Lättläst och bra formulerad för att få en bra överblick, samt sammanfattningar i varje kapitel för att lätt kunna summera vad författaren tagit upp. Monica Lönsamma Samtal – produktiv reflektion på arbetsplatsen, Angelika Dilschmann & Peter Docherty En bok som framför vikten av dialog och reflektion på arbetsplatsen och hur detta bör integreras i arbetet. Jaget och maskerna – en studie i vardagslivets dramatik – Erving Goffman Här redogörs för det ”dramaturgiska perspektivet” som innebär att alla spelar ett spel, för ett skådespel inför andra. Man försöker styra de intryck andra människor får av en själv, likt en skådespelare på en scen. Jag älskade honom – Anna Gavalda En skönlitterär, enkel bok som hela boken igenom är en dialog mellan en småbarnsmamma och hennes svärfar. Man får följa hur deras kommunikation utvecklas och hur de lär känna varandra. Tove Gallego, Ruben. (2005) Vitt på svart. En gripande självbiografi, som belyser kommunikationens betydelse mellan människor. En fantastisk bok. Hammarlund, Claes-Otto. (2001) Bearbetande samtal krisstöd, debrifing, stress- och konflikthantering. Stockholm: Natur och kultur. En bok om möten mellan människor, kris, krisstöd, stress, konfliktahantering. En mycket bra och givande bok, som är användbar i många situationer för alla som arbetar med människor. Holm, Ulla.(2009) Det räcker inte att vara snäll om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrken. Stockholm: Natur och kultur. En inspirerande bok om empati och professionellt förhållningssätt och professionellt bemötande. En bok som alla som arbetar med människor skulle läsa! Linda Eide, Hilde & Eide, Tom (2009). Omvårdnadsorienterad kommunikation - relationsetik, samarbete och konfliktlösning. Lund: Studentlitteratur Boken sammanfattar alla aspekter som berörts i kursen, ur ett omvårdnadsorienterat perspektiv. Författarparet talar bland annat om empati, konfliktlösning, kommunikation, professionalitet, etik och bemötande, psykologi och grupprocesser - och ger även konkreta tips och förslag på samtalsmetoder och förståelsemodeller som kan vara behjälpliga i olika omvårdnadssituationer. Boken riktar sig främst till sjuksköterskestudenter, men jag anser att kunskapen kan vara viktig för alla som arbetar/ämnar arbeta med att hjälpa människor som befinner sig i utsatta livssituationer. Monica Konsten att samarbeta med besvärliga människor av Ursula Markham Detta är en bok som tar upp och kommer med konkreta förslag hur man ska gå tillväga om man har besvärliga människor i sin omgivning. Den ger dig kunskap för att kunna ha smidigare relationer både i arbetslivet och i privatlivet. Jag anser att den är läsvärd om man själv förstår att ens självblid inte är oföränderlig. · Negativa medarbetare? – effektiv konflikthantering för chefer av Harry E Chambers En ”hur du gör bok” om du har negativa medarbetare med i arbetsstyrkan. Allt ifrån konflikthantering till hur man åtgärdar negativa beteenden och ökar produktiviteten. De viktigaste meningarna står i punktform med fetstil så man behöver inte läsa den från pärm till pärm utan kan snabbt finna det som man söker. Jag tycker den var intressant, läsvärd och självutvecklande. Johanna Ovreeide, H. Samtal med barn (2010) Studentlitteratur - Ger en bra bas för barnsamtal, givande läsning. Iwarsson, P. Samtal med barn och ungdomar. Erfarenheter från BRIS. (2007) Gothia förlag - Många exempel från samtal till BRIS, lättläst. Holmsen, M. Samtalsbilder och teckningar - samtal med barn i svåra situationer (2007) Studentlitteratur Väldigt intressant bok med många bra tankar och tips. Danijela John Steinberg (2008): Professionella samtal. Konsten att leda utvecklingssamtal i skolan. Malmö: Gleerups Utbildning AB - Boken fokuserar på utvecklingssamtal mellan lärare och elever i grundskola. Steinberg redogör för nio teoriska modeller som kan hjälpa läraren att söka styrkor hos eleven. Även säger Steinberg att boken handlar om samtalsmetodik ger han inga färdiga lösningar utan bara beskriva förutsättningar för ett bra samtal. Jag tycker att det som är bra med boken är att läsaren blir mer inspirerad att söka styrkor hos sin samtalspartner. Pär Engström (2005): Samtal och ledarskap. En studie av medarbetarsamtal i grundskolan. Göteborg Studies in Sociology No 26. Göteborg University - Boken är doktorsavhandling i sociologi och behandlar medarbetarsamtal mellan rektor och lärare i svenska grundskolan. Syfte med studie är att genom medarbetarsamtal öka den teoretiska och emiriska kunskapen om rektorers ledarskap i skolan. Den empiriska delen utgör från 12 bandade medarbetarsamtal och intervjuar med 12 lärare och 7 rektorer. Samtal analyserades både kvantitativ och kvalitativ. Den kvantitativa IR-analysen försöker klargöra relationer i samtalet, medan den kvantitativa analysen söker betydelser i samspelet och samtalets innehåll. Det bra med boken är att man kan ser hur medarbetarsamtal i grundskolan egentligen ser ut. Däremot boken ger inga förslag till förbättring. Anonymous Bearbetande samtal av Claes-Otto Hammarlund. Ingående bok om sorg, trauma, kris, stress och grundläggande beskrivning hur man genomför debriefing efter ett trauma, upprättar minnesstund, konflikthantering och mycket läsvärt! Rekommenderas varmt till alla personer som möter människor i sitt jobb! Svåra samtal - Hur man pratar om det som betyder mest av Douglas Stone, Bruce Patton, Sheila Heen. En lättillgänglig bok för dig som vill ha stöd inför samtal som känns svåra. Den går in på vad som händer under ett samtal, misstag som ofta görs, och hur man kan lära sig att hantera dessa. Att främja barns och ungdomars utveckling av social och emotionell kompetens av Birgitta Kimber. Riktar sig till pedagoger, tar upp metoden SET och olika sätt att genom samtal möta ungdomar och jobba med deras sociala och emotionella bit vilket även minskar negativt beteende i skolan och senare i livet. Tar bla upp Mirakelfrågan, aktivt lyssnande, mm. Berg, I K., & De Jong, P. (2003). Att bygga lösningar: En lösningsfokuserad samtalsmodell. Lund:Studentlitteratur. En bok som jag upplever kan göra skillnad. Den ger verktyg att jobba med både stort och smått. Budskapet är att prat om problem skapar mer problem men att fokus på lösningar bygger lösningar. Det gäller bara att göra det man lärt sig! Gerde, Susann. (2004) Coachning – vad – varför - hur. Lund: Studentlitteratur. Författarna definierar coachning som ett sätt att frigöra mänsklig potential så att hon blir bättre på att ta till vara de egna resurserna. Coachning är en kommunikationsform som medvetandegör, utmanar, motiverar, ser möjligheter och är lösningsinriktad. Varje människa har själv svaren, coachens uppgift är att frigöra dem. Genom att påverka tankar, känslor, självförtroende, attityder, stress och koncentration kan vi påverka vår prestation. De har en grundlig genomgång av föregångare och närbesläktade förhållningsätt som till exempel handledning och kognitiv terapi. De avslutar med ett tydligt schema över likheter och skillnader till exempel vad gäller syfte, relation och angreppssätt. De förespråkar användandet av en eklektisk hållning vilket innebär att man inom coachning ”plockat det bästa” av olika traditioner och referensramar. De beskriver även coachningsrelationen och kommer fram till att viktiga grund är tillit, ömsesidig respekt och mod. I den här boken presenterar författaren en rad olika färdigheter, redskap och övningar som man kan använda sig av inom coachning. De tar bl.a. upp SVOT-analysen, en metod av hög användbarhet där man inför en situation listar styrkor, möjligheter, svårigheter och svagheter. I den här boken lyckas författaren kombinera både en grundlig genomgång av närbesläktade förhållningssätt samtidigt som hon kommer med en rad verktyg som är praktisk användbara i yrkesrollen som coach. Sofie Det räcker inte att vara snäll. Ulla Holm, 2009 Boken handlar om vad det innebär att ha en professionell hållning. Ulla Holm skiljer den professionella hjälparen från den amatörmässiga. Denna bok känns väldigt relevant i mitt kommande yrke. Det är självklart fina egenskaper att vara snäll, vänlig och omtänksam men det professionella mötet och hjälpbehovet kräver mer än så. Slutligen kan jag också säga att denna bok är övergripande byggd på praktiska exempel från den professionella hjälparens vardag till skillnad från den bok som vi läste av Ulla Holm så med var grundläggande teoretisk. Du och jag farsan. Cajsa - Stina Åkerström, 2010 Du och jag farsan är en bok som berättas av Cajsa- Stina Åkerström och som beskriver hennes relation och uppväxt tillsammans med sin pappa Fred Åkerström. Cajsa- Stina berättar i boken om sin närvarande och frånvarande far med inlevelse av kärlek, sorg och saknad till och med hans bortgång den 9 augusti 1985 och en tid efter. Boken är intressant ur en kommunikationssynpunkt för den egentliga handlingen handlar just om detta. Slutligen skriver Cajsa- Stina att genom att skriva boken har hon nu äntligen försökt återskapa något av det försonade samtal som hon och hennes far aldrig fick i livet och boken besvarar även många frågor. Många frågor som handlar om hennes far, en far att försonas med, bryta med och växa med. En far att anta, förkasta och ompröva i all oändlighet. En väldigt berörande och läsvärd bok. Kommunikation i praktiken- relationer, samspel och etik inom socialt arbete, vård och omsorg. Tom Eide & Hilde Eide, 2006 I boken ligger tyngdpunkten på att kommunikation är en förutsättning för en verksamhet som är kvalitativ. Exempel på områden kan vara inom socialt arbete eller vård och omsorg. Vad gäller god kommunikation som boken tar upp är det mycket som jag känner igen från annan litteratur som vi berört under kursen. Här beskrivs även kommunikationstekniker som vi också tränat på under kursens gång. Mycket relevant i denna kurs och mycket intressanta infallsvinklar vad gäller kommunikation. |
Tillbaka till kursidan |