Utvecklings- och medarbetarsamtal, 15hp
Utvecklings- och medarbetarsamtal, 15 hp (2009-10-30)
Counselling professional development
Högskolepoäng: 15 hp
Kurskod:
Ansvarig institution: Institutionen för barn- och ungdomspedagogik,
specialpedagogik och vägledning
Huvudområde:
Nivå: Grundläggande nivå
Fördjupning i förhållande till examensfordringar:
Utbildningsområde:
Betygsgrader: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd
Ev. programtillhörighet:
Fastställande
Kursen har inrättats av Institutionen för barn- och ungdomspedagogik,
specialpedagogik och vägledning vid Umeå universitet och kursplanen har
fastställts 2009-10-30
Innehåll
Kursens övergripande mål är att de studerande skall tillägna sig teoretiska
kunskaper och praktiska färdigheter i utvecklings- och medarbetarsamtal.
I kursen ges orientering om teorier som rör kommunikation och språk.
Ledarskapets betydelse för utvecklings- och medarbetarsamtal studeras. I kursen
behandlas hur olika maktaspekter som social bakgrund, kön och etnicitet påverkar
samtalet. Kursdeltagarna skall ges möjlighet att, ur olika perspektiv, analysera
och bearbeta sitt eget sätt att ha utvecklings- och medarbetarsamtal.
Förväntade studieresultat
Efter slutförd kurs skall den studerande:
- kunna redogöra för några modeller och teorier som rör utvecklings- och medarbetarsamtal.
- kunna redovisa de etiska regler som ska styra samtalet
- kunna redogöra för och analysera några olika maktaspekter i samtal – social bakgrund, kön och etnicitet
- kunna beskriva, analysera och reflektera över sitt eget och andras sätt att ha utvecklings- och
medarbetarsamtal
- kunna utföra, redovisa och analysera utvecklings- eller medarbetarsamtal utifrån litteraturen
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Undervisningens uppläggning
Kursen är
indelad i två moment:
Moment 1, 7,5 hp består av litteraturstudier och analys av
övningssamtal.
Moment 2, 7,5 hp består av valfri fördjupning mot det egna
området tex arbetslivet eller skolan.
Undervisningen bedrivs i form av
nätstudier, litteraturstudier, inspelningar av samtal, praktiska övningar på
datorn och analys av dessa.
Examination
Examination sker i form av skriftliga,
muntliga och inspelade redovisningar. Vidare bedöms studentens prestationer vid
de färdighetstränande inslagen. Under moment 1 ingår också en telefon eller
video kontakt (t. ex. Skype). I slutet av moment 2 ingår en timmes tentamen i
Umeå med den kursansvarige läraren eller en videokonferenskontakt (tydlig
Skype-bild och ljud krävs minst 2 megapixels kamera) i en timme. Studenten skall
också skicka en vidimerad legitimationshandling.
Betyg sätts på kursen som
helhet med betyget Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Studerande som
underkänts två gånger på kurs, har hos prefekten rätt att begära att annan
lärare utses till examinator.
Rättighet att examineras ges högst två år efter
vederbörande students förstagångsregistrering till kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygssättande lärare.
Kurslitteratur
Ronthy-Östberg, Marika & Rosendahl, Suzanne. (1999) Samtal som
utvecklar: En handbok för chefer och medarbetare. Om viljan att förstå och göra
sig förstådd. Malmö: Liber-Hermods.
Kerstin, Ljungström: (1994) Samtal på jobbet
– medarbetarsamtal utvecklingssamtal och andra viktiga samtal. ISBN 70052077
Crafoord, Clarence. (1994) Människan är en berättelse. Tankar om samtalskonst.
Stockholm: Natur och kultur.
Holm, Ulla. (1987) Empati, om att förstå andra
människors känslor. Stockholm: Natur och kultur.
Hägg, Kerstin & Kuoppa, Svea
Maria. (1997) Professionell vägledning: med samtal som redskap. Lund:
Studentlitteratur.
Nilsson, Björn & Waldemarson, Anna-Karin. (1994 2:a uppl.)
Kommunikation – samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur.
Brännlund, Lasse : Konflikthantering : handbok för realister. Högman,
Bjarne Stockholm : Natur och kultur, 1995 - 185, [1] s. ISBN: 91-27-02863-1
(inb.) Libris: 7228860 Alternativ om boken ovan är slutsåld: Maltén , Arne;
Kommunikation och konflikthantering; En introduktion Sverige:
Studentliltteratur AB ISBN: 9789144008080
Valfri litteratur som väljs i samråd med kursansvarig, ca 500-600 s. utifrån det
egna verksamhetsområdet
Övriga föreskrifter